Kako vpeljati wiki v podjetje? 3. del: Poslovni wiki kot Wikipedija?

11. avgust 2008 · Objavljeno v Kultura sodelovanja, Orodja 2.0 

Večkrat imam težave, ko predstavljam poslovni wiki direktorjem podjetij. Predstavitev začnem z nečim znanim in to je seveda Wikipedija, ki jo vsi poznamo. Nato nadaljujem s predstavljenjem poslovnega wikija, a vendar se na koncu zgodi, da direktorji še vedno enačijo poslovni wiki z Wikipedijo…

Zadnjič sem na internetu našel odličen zapis, ki govori prav o razlikah med poslovnim wikijem in javnimi wikiji kot je Wikipedija.

Vsekakor imata poslovni wiki in Wikipedija močne skupne točke in to so:

  • zmožnost enostavnega urejanja besedil (in drugega) na brskalniku,
  • enostavno povezovanje (notranje in zunanje) in
  • izjemno dobra najdljivost znanja.

Kakšne so pravzaprav razlike med poslovnim wikijem in Wikipedijo?

  1. Uporaba: Wikipedija se uporablja za zajemanje enciklopedičnega znanja, ki ga vsi lahko pregledujejo in prijavljeni tudi urejajo.
    Poslovni wiki pa se uporablja mnogo širše in tudi drugače kot Wikipedija. Predvsem se uporablja za:

    • upravljanje znanja,
    • zajemanje tacitnega znanja,
    • sodelovalna izdelava kompleksnih dokumentov,
    • vodenje projektov,
    • načrtovanje sestankov, srečanj, izobraževanj, …
  2. Varnost: V Wikipedijo se vsakdo lahko prijavi in jo ureja. Seveda, se na tak način pojavijo tudi vandalizmi za katere pa poskrbi skupnost uporabnikov.
    Poslovni wikiji pa ponavadi niso odprti za javnost (če želimo pritegniti zunanjo javnost pač so), imajo urejene različne stopnje dostopa, ki jih uredijo administratorji. Tako imajo uporabniki dostope do različnih predelov poslovnega wikija.
  3. Prostori: Wikipedija ima samo en “prostor”, do katerega vsi lahko dostopajo in ga urejajo, poslovni wiki pa je lahko razdeljen v različne tematske prostore, do katerih lahko omejimo dostop posameznim skupinam uporabnikov.
  4. Integracija: Poslovni wiki je ponavadi kar integriran v intranet in za vstop vanj ni potrebno imeti druga uporabniška imena in gesla.
  5. Prispevanje: Stopnja prispevanja v Wikipediji in podobnih javnih wikijih sledi nekako formuli 90-9-1, kar pomeni, da je 90 % uporabnikov samo “gledalcev”, 9 % jih občasno kaj napiše, 1 % uporabnikov pa redno prispeva in njim se imamo zahvaliti za večino vsebine.
    V poslovnem wikiju je stopnja sodelovanja mnogo večja. Iz svojih izkušenj vem, da:

    • manjša kot je skupina,
    • bolj kot je povezana v tim in
    • večja kot je podpora vodstva

    višja je stopnja prispevanja. Ne moremo pa si delati utvar, da bodo kdaj vsi prispevali…

Menim, da pohoda wikija (tehnične vpeljave, filozofije wikija) nič ne more ustaviti. Samo vprašanje časa je, kdaj bo postala uporaba wikija v podjetju nekaj tako razširjenega kot je sedaj e-pošta.

Sam menim, da je za Slovenijo bolje preje začeti uporabljati wiki kot pozneje. Samo upam, da ne bo prevladala znamenita slovenska “foušija”, ki je seveda strup za vpeljavo wikija in drugih sodelovalnih orodij v podjetje.

Aleš Čerin

Ikoni: Wikimedia Commons

Kliknite in delite naprej: bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark

Sorodne vsebine

Komentarji

2 odzivov na “Kako vpeljati wiki v podjetje? 3. del: Poslovni wiki kot Wikipedija?”

  1. Erik Ušaj 20. avgust 2008 5:04

    Na hitro, bi komentiral bistvo, ki ga po mojem mnenju tu izpuščaš:
    HITRO - kar beseda “wiki” pomeni v havajščini.

    Moja prejšnja služba, pri Microsoftu, je večkrat pokazala odpor vodstva do novosti. SharePoint recimo, kot hiši lastna tehnologija običajno ne preseže uporabe za objavo tabele Excel, sedaj naj jo ureja več ljudi naenkrat. Izdelava seznama SharePoint je za večino (tudi zaposlenih v Microsoftu!) pre-komplicirano opravilo, denarja za izobraževanje običajno ni ali je stvar posameznika.

    Sam sem že naletel na situacijo, kjer je bila vpeljava WiKi-ja povsem trivialna, šlo je za timsko delo in urejanje večih dokumentov, rezultati pa so bili za povrh vsega namenjeni drugi skupini, torej je dostopnost v obliki HTML strani nadvse primeren rezultat. Za reševanje odpora je bilo potrebno enostavno vodstvu pokazati in razložiti za kaj gre :)

    Sama vpeljava je zahtevala izdelavo nove WiKi strani na že obstoječi strani na strežniku SharePoint in nekaj kopiranja iz obstoječih dokumentov, ki so za timsko delo povsem nepriročni (recimo 2 uri dela).

    V nekaj dneh je 10 ljudi virtualnega tima aktivno urejalo in komentiralo zadeve, za konec sva s sodelavcem vse skupaj še oblikovno malo poenotila, ter dodatno izvozila v ustrezne dokumente in rezultat je bil takoj na voljo drugi skupini, ki je lahko na straneh WiKi takoj podala povratne informacije in komentarje.

    Seveda je ključnega pomena kako razložiti vodstvu zakaj WiKi:
    *) projekt zahteva več sodelovanja
    *) pošiljanje preko e-pošte je prepočasno
    *) urejanje in združevanje vsebin predstavlja dodaten strošek
    *) rezultate dela lahko enostavno izvozimo v željene formate datotek, ki smo jih sicer vajeni (PDF, DOC, …)

    Če sistema WiKi ne vpeljemo:
    *) lahko delamo, tako kot včasih
    *) projekt v zaostanku

    Kateri sistem WiKi izbrati je druga zgodba. Na kratko bi osebno predlagal tistega, ki ga najlažje vpeljemo.

    LP, Erik

  2. Aleš Čerin 21. avgust 2008 8:13

    Dragi Erik!

    Hvala za tale komentar. Ja hitrost sem pozabil ;-), četudi jo imam stalno v glavi. Prav ta je pomembna za prepričevanje vodstva. Pravzaprav še bilj kot hitrost učinkovitost dela tima.

    Drugače se pa popolnoma strinjam s tvojim pogledom. Vidi se, da imaš izkušnje z vpeljevanjem wikija. Sam največ delam v farmacevtski industriji, kjer je skoraj vsaka stvar skrivnost (četudi ne bi bilo vedno treba). Verjetno tudi zato stvar poteka tako počasi.

    Sam se lotim vpeljave wikija tako, da najprej prepričam uporabnike, da praktično vidijo prednosti, ki si jih lepo opisal (to se mi zdi bolj pomembno) potem pa še vodstvo, da vse skupaj podpre in spodbuja.

    Wiki platforma: sam sem do sedaj poskusil vpeljati MediaWiki (http://www.eduwiki.si) in gostovane wikije na wikispaces (kot primer: http://zbokss.wikispaces.com). Oba imata svoje prednosti in slabosti. Za hitro vpeljavo in kratek, ter ne preveč obsežen projekt, bi jaz uporabil kar gostovan wiki na wikispaces.com. Bom kaj več napisal še kdaj kasneje.

    Povabljen, da še kaj napišeš. Registriraj se in vesel bom, če bi bil gostjoči avtor na tem blogu, ki je pravaprav večuporabniški.

    Lep dan!

    Aleš

Komentirajte