France Prešeren: O Vrba …



Na današnji dan pred 208 leti se je v Vrbi na Gorenjskem rodil naš pesnik France Prešeren.

Pa naj vam danes objavim tole pesem, ki smo se jo verjetno vsi učili v šoli. Mi smo se jo.  Kaj pa vi, jo znate še na pamet?

Pesem sem našel na strani posvečeni Francetu Prešernu, kjer najdete celotne Poezije, pa še veliko drugega o velikem pesniku.

Hvala avtorjem strani: založbi Pasadena in Ministrstvu za kulturo RS.

O Vrba, srečna, draga vas domača

O Vrba! srečna, draga vas domača,
kjer hiša mojega stoji očeta;
de b’ uka žeja me iz tvojga svéta
speljala ne bila, goljfiva kača!

Ne vedel bi, kako se v strup prebrača
vse, kar srce si sladkega obeta;
mi ne bila bi vera v sebe vzeta,
ne bil viharjov nótranjih b’ igrača!

Zvestó srce in delavno ročico
za doto, ki je nima miljonarka,
bi bil dobil z izvoljeno devico;

mi mirno plavala bi moja barka,
pred ognjam dom, pred točo mi pšenico
bi bližnji sosed vároval – svet’ Marka.

V razmislek

  • Ali se otroci v osnovni šoli naučijo kakšno Prešernovo pesem na pamet?
  • Pravzaprav: ali se otroci v šoli sploh še učijo pesmi na pamet? In zakaj ne, če ne?

Mi smo se jih in nekatere še vedno znam. Naj se pohvalim, da sem se za stavo v gimnaziji naučil cel Sonetni venec na pamet. Vsak dan en sonet in veliko ponavljanja za nazaj, pa gre. Stavo sem dobil in še eno petko pri slovenščini :) …

Aleš Čerin

Sorodni članki:

, ,

30 komentarjev na France Prešeren: O Vrba …

  1. Turdus 03/12/2008 ob 08:37 #

    Silen si, Aleš! Cel Sonetni venec! Nagrajen si bil že tedaj in še kasneje – trening spomina je kot atletika v mladih letih – dediščina v telesu in samozavest – to pa je predpogoj za mnoge kvalitetne norosti (na intelektualnem in kmetovalsko – športnem področju)!
    Učenja pesmi je pa po moji vednosti neprimerljivo manj – kot tudi ni kaligrafije (saj bi bil zadosti že lepopis, he, he). Zakaj tako, pa še nisem analiziral – kot predstavnik srednje generacije že šimfam, da je vsaka naslednja generacija (seveda po naši zaslugi) bolj de-generacija – ampak o tem so pisali že v piramidah, tako da tako brezupno le ni.
    Ker pa je morje redkokdaj kot olje, umen navigator neprestano bdi nad kurzom, pravo smerjo. Imeti cilj in obvlad(ov)ati vozilo in razmere – sanje morjeplovcev in peda(andra)gogov!

  2. Aleš Čerin 03/12/2008 ob 11:16 #

    Turdus, hvala za komentar. Ja ko si star 16 let je taka stvar izziv. Pa še sedaj se spomnim celih delov Soventnega venca.

    Jaz sem tudi otroke spraševal koliko pesmi znajo na pamet: nobene. Žalostno, ker to je res kot atletika za možgane – posebej v mladosti, ko gre itak kar samo v glavo, ne pa tako kot zdaj :)

    Strinjam se s tabo, da ni treba pri mladih kar poprek “šimfati” – najbolje je, da se kar učimo, pravzaprav, da si delimo – kombiniramo našo “velemodrost” in njihovo zagnanost.

    Zadnjega odstavka pa ne razumem v tem kontekstu…

  3. Turdus 03/12/2008 ob 12:14 #

    Ko sem omenil, da se je jamralo in zgražalo nad mladino že na stenah hodnikov in dvoran piramid, bi se dalo razumeti, da se ni za “gnati”, da bo že “nkako”. Hotel reči, da je vseeno potrebno spremljati poti in stranpoti te družbe in (poskušati) popraviti smer, če se nam ne zdi vodeča k cilju, ki smo si ga zastavili (če smo si ga).
    Obvladovati vozilo (sebe, otroka) in situacijo (vozne razmere) v katerih smo se znašli – to približno sem mislil.
    Tudi žena dostikrat jamra, da ne pišem zadosti jasno.

  4. Aleš Čerin 03/12/2008 ob 12:53 #

    Aha, sedaj razumem. Hvala za razlago. Odlično se izražaš, nič zato če malo nejasno. Saj zato pa “komuniciramo”. Mimogrede: ali najdeš kakšen boljši izraz za toel besedo?

    Lepo primero si uporabil.

    Cilji: Težko si jih zastavljamo kot družba. Mnogo bolj verjamem v osebne. Ti so pa lahko nevarni in ne vodijo vedno do prave sreče, če so samo cilji brez podlage v pravih načelih – saj veš kje jih najdeš.

  5. *maxika 03/12/2008 ob 14:07 #

    Jaz bi dodala še to, da sem danes zjutraj poslušala radijska poročila in je bil povzetek pogovora z županom Vrbe, da se trudijo v Vrbi narediti kulturno središče (po tem, ko so že skoraj uspeli dogovoriti obvoznico), samo ne vem, zakaj je to podkrepil z “če bi bila Vrba v Avstriji ali kje drugje, bi že zdavnaj prodajali Prešernove kroglice…” , saj prodaja sladkarij in spominkov vendar ni bistveni del kulture – mogoče pa je bil citat vzet iz konteksta… Mislim, da bi v Vrbi obiskovalci res pričakovali kaj več kot samo ogled rojstne hiše pesnika…

  6. Aleš Čerin 03/12/2008 ob 15:58 #

    Ja, sam kaj naj se dogaja v Vrbi. Kar naj Gorenjci kaj naredijo iz Vrbe: kakšen kulturni program, operno hišo, gledališče, … tako, da bomo vis tja drli. Kaj jih pa matra? ž

    Poleti smo za dan državnosti obiskali Vrbo, pa ni bilo nikogar, ki bi vsaj vrata od rojstne hiše odprl.

    Ne vem, ampak ali se vam tudi zdi, da Gorenjci samo nekaj jamrajo? Štajerci so jim kupili že Krvavec, v Kranjski gori je kar se žičnic tiče “kamena doba”, pa še kaj bi se našlo…

    Malo naj stopijo skupaj.

    Malo sem zašel s teme, pa še malo žolča sem izlil na Gorenjce

    PS.: Tudi sam sem napol Gorenjec, da ne bo pomote.

  7. Žogca 03/12/2008 ob 16:08 #

    Stestirala sem se in jo res znam. Skoraj brez napak. Sicer pa mislim, da je učenje pesmi napamet dober trening za možgane in ga pozdravljam. Četudi se spomnim, kako zelo sem stokala in protestirala, ko sem se morala v osnovni šoli učiti pamet.

  8. Anže Frantar 03/12/2008 ob 17:32 #

    Heh, Prešeren je zvezda stalnica v osnovni šoli! Od Povodnega moža pa vse do Turjaške Rozamunde se deklamira pesmi moža rojenega na današnji dan.

    Mogoče bi lahko v učni program dodali še: Od železne ceste. Potem bi znali skupaj približno 5 pesmi.

    • Pame Tomaž Njakovič 09/04/2013 ob 16:19 #

      V 9 letih, kot traja OŠ, se na pamet morajo otroci naučiti kar nekaj pesmi.
      Prešernove so zanimive, za na pamet pa niso najboljše, saj so kar dolge in pa še jezik je starejši

  9. Aleš Čerin 03/12/2008 ob 18:26 #

    Bravo Žogca. Od tebe, ki stalno objavljaš pesmi bi se to spodobilo :)

    Anže, bravo, če jih znaš napamet! Pravzaprav me zanima, če ste se jih učili na pamet, ali ste jih samo deklamirali. To je sedaj vprašanje. Vsekakor pa se iz tvojega odgovora vidi, da moža iz Vrbe spoštuješ.

  10. Žogca 03/12/2008 ob 20:00 #

    Seveda bi se. Čeprav jaz bolj kot Prešerna častim Mauerjevo. Bolj se me dotakne.

  11. manja rozman 03/12/2008 ob 20:09 #

    Pa se učijo naši otroci Prešerna na pamet. Vem, da so se vsi trije učili Povodnega moža, Turjaško Rozamundo in to za oceno. Prav zanimivo jih je bilo poslušat, ko so ponavljali verze pred mano. Niso naši otroci kar tako, še vedno se lahko zanesemo na njih, pa čeprav vsem slovenščina ne diši.

  12. Aleš Čerin 03/12/2008 ob 21:08 #

    Žogca: Ja vidim, kdo so tvoje pesnice in tudi pesniki. Odlični so. Danes sem pač izpostavil Prešerna.

    Manja: Aha, kje se pa še. Super, to je res kot pravi Turdus, možganska telovadba. In pesmi, verzi, žlahtnost se kar vsede vate…

  13. Rak 03/12/2008 ob 21:53 #

    Danes popoldne sem šel nekaj zamenjati v trgovino v mestu. Ko stopim iz trgovine na ulico…..gruča ljudi, ogenj postavljenih sveč, kaj za vraga… pa ravno pred Prešernovo hišo…… Ja seveda, na današnji dan se je rodil! Mi pa navajeni, da častimo dan, ko nekdo umre. Kako sprevrženo. Zelo se mi je mudilo, bi počakal…… ali naj tvegam, da zamudim srečanje z vnukoma. Bosta že počakala, Prešeren je vendar samo eden, samo naš, njegova poezija pa svetovna. In počakam. Govornica o Prešernu, kaj vse bi lahko bil, pa ni bil. Sreča, da ni bil, da je postal to, kar je bil. Za njega poguba, za nas sreča. Potlej je mešani zbor zapel nekaj pesmi, meni seveda najljubša “Gor čez izaro”. Vnuke sem seveda zamudil. Prešerna pa sem le počastil. In to na njegov rojstni dan. Smrti ne častim, preveč hudega stori vsem s svojim prihodom.
    Vnuka bo že še kmalu videl.

  14. Blitz 03/12/2008 ob 22:00 #

    Ej, pa ti čist’ nor :lol: Jaz sem se naučil le Uvod v Krst pri Savici, ker smo morali. Najbrž sem tudi petko dobil.

    Sicer pa se mi zdi, da so naši generaciji s socialističnim pristopom v šoli priskutili celo literaturo. O Prešernu smo vedno govorili na en tak način, da je bil kao bogi. To, da je bil ispičutura in da je ženske v nesrečo spravljal, smo kar nekako spregledali, važno je bilo, da je bogi. Meni vse skupaj ni bilo jasno – bil je bogi, a je v prvi polovici 19.stoletja na Dunaju pravo študiral, o čemer smo lahko deca samoupravljanja samo sanjala. Potem pa še tale hudobna Julija Primicova, ki ni marala zanj. To, da je bila punca bogata dedinja in nekih 15 let stara, smo gladko spregledali. O Ani Jelovškovi pa itak nismo niti besede črhnili.

    Mislim da so ga hoteli na vsak način v nek socialistični ideal ukalupiti, čeprav bi težko našel bolj neprimeren vzor. Mene je tak pristop odbijal. Veliko bolj motivirajoče bi bilo, če bi rekli: “OK, bil je pridanič in luzer, ampak rimat je pa znal!”

  15. Aleš Čerin 04/12/2008 ob 11:38 #

    Blitz, ja saj veš mladost – norost. Sem pa izpadel res pravi možganski “mačo” takrat v gimnaziji…

    Pri Prešernu ne gre preveč gledati na njegovo osebnost, še manj pa soditi. Se pa strinjam, da bi veliko nepotrebnih govoric o njegovoem življenju enostavno odpadlo, če bi bile tovarišice slovenščine malo bolj odkrite. Samo kaj ko so bile po moje skoraj vse “zaljubljene” v velikega pesnika.

    Ne morem se strinjati, da je bil Prešeren “pridanič in luzer, rimat je pa znal”. Prešeren je bil še kaj drugega kot rimar, kajne? Sploh pa midva kot dva bolj tehnična človeka ne moreva soditi preveč o čutenjih umetnikov… Vsaj zase lahko tako trdim.

  16. vid 13/01/2009 ob 18:58 #

    hehe ja fantje, moški kar pač ste…da vas malo opozorim…mi nerabimo znati sonetnega venca…pa te bedne stvari…sem v 9 razredu OŠ in pišemo esej o Francetu Prešernu, izbrati si pa moremo dve njegovi pesmi. To kar ti zmutiš pred učitlco ko si se naučil med odmorom ni isto kot pesem razložit, jo povezovat z njegovim življenjem in jo povezovati z raznimi drugimi, naslovom ipd. Tako da jas mislim da je bolj pomebno da ko bereš veš kaj bereš kot pa da se naučiš tisto napamet in neveš o čem se je pravzaprav šlo!
    Bolj pametno da napišete kaki refren, rima in ritem je tukaj kot pa da flancate v prazno eno in isto kar je že prvi povedal!
    Lp vid!

  17. vid 13/01/2009 ob 19:05 #

    PS: to naj si vzame za vzgled tudi tisti ki je napisla to temo, Ne da napiše ali se otroci učijo v šolah…
    9 letka je…če bi malo srfali po internetu bi opazli tudi marsikaj drugega kot to, da je 8 letka zatirala sposobnosti nekaterih učencev, katerim devetletka nudi dodatno znanje, MPZji pa niso tako lahki kot so bli EKSTERCI, kjer je bilo važno temelno znanje…pol boste pa rekli da je temelno znanje za nek poklic dovol…zakaj je pa potem Marija Terezija uvedla obvezno osnovno šolo?
    Se opravičujem vsem komentatorjem, ker je že urednik te teme dal tak butast primer za razmislek!
    Hvala za razumevanje!
    Lp vid!

  18. Meta 09/02/2009 ob 09:28 #

    Aleš, ti si pa še hujši kot jaz 8() Sonetni venec, vsak dan po en sonet, uh uh! :-))
    Jaz sem se v osnovni šoli naučila sonete nesreče, pa ne zanalašč, ampak zato, ker sem jih vsak dan brala, pa sem enkrat opazila, da jih kar znam.
    Zdaj pa se učim Markov evangelij. Že eno leto in pol. Trenutno sem na polovici 15. poglavja, imam pa že 4 mesece predah :-))
    Mogoče ga bom znala do poletja. Ampak če bi vedela, česa se lotevam … – Zdaj delam naprej samo še iz trme. Nikoli ne bi mislila, da sem tako trmasta.
    Pa pa!

  19. Aleš Čerin 09/02/2009 ob 13:24 #

    Meta: Ja, moraš računati, da sem bil v gimnaziji kar precej mlajši in so šle reči hitreje v glavo…

    Učenje evangelija na pamet. Bravo. Kaj takega še nisem slišal, ni pa neumna ideja. Morda se pa lotim … Kaj vem … Nisi me preveč spodbudila…

  20. Meta 09/02/2009 ob 14:18 #

    A da ne? :-)
    Je jej, tukaj je malo več:
    http://jezuiti.rkc.si/jozef/?mod=1&id=111&start=0

  21. nam nč reku... 01/03/2011 ob 19:52 #

    koj ne mi govort da se nč u šol ne učimo! k mi se mormo ful teh glupih pesm naučit. in glih zdjle se to vrbo učim!!! in mi gre na K***** mi mamo u šoli čis preveč snovi! sm pa v 8 classu. sj po tvju kko so utroc vesli počitnc pa vsega pa jim to čis nč ne pove al kaj?? djte no sam nalagate nam snovi k se jih mormo naučit mamo 13 predmetov in vsak dan nej bi se usazga učiu. (bres zamere)

    • anće 01/03/2011 ob 19:54 #

      se strinjam!

    • Aleš Čerin 01/03/2011 ob 20:10 #

      @nam nč reku…: Hvala za tale tvoj komentar. Mi je zelo všeč in veliko zanimivih reči “pripoveduje”.

      Zakaj se ti pa Vrba zdi “glupa”?

    • s. Polonca 01/03/2011 ob 20:31 #

      Zanimivo pisanje. Kako se pa napiše besedilo v slovenščini se ne učite? Že kar nekaj časa je, kar sem bila v osnovni šoli in me ta reč res zanima. Najbrž so se spremenili učni načrti.

    • Erik 02/03/2011 ob 10:26 #

      Odkritost je sicer lepa lastnost. Toda pozor! Tvoji internetni zapisi in komentarji ostanejo na internetu tudi, ko odrasteš in iščeš službo.

      Iskanje podatkov po družabnih omrežjih, portalih in blogih je način, ki se ga že danes poslužujejo številne (ugledne) družbe.
      Strinjam se, da je v naših šolah in univerzah še vedno preveč učenja na pamet. Pridobivanje praktičnih znanj in razvoj kreativnih sposobnosti je večinoma prepuščeno samim učencem.

      Za konec je lepo, če se tudi na internetu potrudiš in napišeš stavek ali dva v Slovenščini, ki je lep in bogat jezik. Slovenski črkovalnik je v nekaterih brskalnikih že vgrajen in lahko pomaga tudi, ko se zatipkaš. “Ej stari, sori, tvoj sleng je bl okej za čet s folkom tvojga clasa.” ;-)

  22. bouton 01/03/2011 ob 22:29 #

    Moji osnovnošolski otroci znajo Vrbo in Povodnjaka – komplet. Vrbo so se učili v šoli, povodnjaka pa za hobi – jih je navdušil Jonas na youtube, ko ga recitira z vdihanim helijem :)

  23. Pame Tomaž Njakovič 09/04/2013 ob 16:13 #

    jaz pa se s tem, da bi se morali otroci pesmi na pamet ne strinjam, saj se že tako zaposleni, da komaj delajo kaj, kar je všeč njim oz. ni povezano s šoloali obšolskimi dejavnostmi

Trackbacks/Pingbacks

  1. Aleš Čerin - 09/02/2009

    Sem se spraševal, če se otroci učijo kakšno Prešernovo pesem na pamet. http://is.gd/iSRH Sedaj vidim, da se: sin se uči Povodnega moža.

  2. Aleš Čerin - 08/02/2010

    Preprostost France Prešeren: O Vrba … http://bit.ly/4Fzjuy

Komentiraj